كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف Optimistic Doctor في 01/07/09, 01:59 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جاتني فكره وانا قاعد كده

ان كل بتوع سنة اولى اللي ان شاء الله من غير شر

هيكونوا في تانية السنة الجاية

تكتبوا هنا تجاربكوا اللي عيشتوها في السنة دي

يعني استفادتوا ايه؟؟؟

ايه المشاكل اللي قابلتكوا؟؟؟

خطتكوا ان شاء الله للسنة الجاية ايه؟؟؟

وتنصحوا سنة اولى اللي جاية بعدكوا بايه؟؟؟

يعني دي الاسئلة اللي جات في بالي

واللي عاوز يزود اسئلة وتجاوبوا عليها

يتفضل

:download:


عدل سابقا من قبل نسيم الروح في 10/07/09, 02:24 am عدل 1 مرات
avatar
Optimistic Doctor
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 1354
العمر : 27
الموقع : www.teb4u.tk
العمل/الترفيه : طبيب ان شاء الله
المزاج : OpT!M!St!C
كيف تعرفت علينا ؟ : Ahlamontada
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

http://www.facebook.com/RaMi.Designs http://www.teb4u.tk

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف smart doc في 01/07/09, 02:51 pm

السلام عليكم،،
موضوع في غاية الاهمية والله مشكوور.
اما بأي النصايح اكيد اول حاجة لازم يتعلموا ازاي يخرجوا من جو ال ث.ع وحكاية الحفظ بنص الكتاب بالنص تتمححححي من ذاكرتهم لاني للاسف كنت بمسك كتاب الجنرال بتاع القسم"منة لله"ولو ترجمت نص صفحة منة فليلة يبقي انجاز واكتشف فالاخر انها اسماء مصلز كده مبتتترجمش!!!بجد كان عذاب لازم يؤمنوا بمذكره د_كمااااال ولا غير ..

أما المحضرات لازم هتحضر محاضره يعني هتركز والا فلا لاني بكل اسف تقريبا بحضر كل المحضرات ومبسمعش حتي الدوك.بيقول ايه..

وطبعا المذكره اول بأول..
ومذكره الامتحانات لازم تتفتح اول السنة تعرف اية المهم لاني بردو للاسف مفكرتش اشتريها غير ايام الامتحانات..
والواحد لو قعد يعد الغلطات مش هيعرف بس اعتقد دي اشهر حاجات وقعت فيها..
وعذرا للاطاله..
تقبل مروري..
avatar
smart doc
 
 

انثى
عدد الرسائل : 1094
العمر : 26
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 11/04/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف نور الزمن في 01/07/09, 08:13 pm

basmala --------كذلك ارى انا ذلك ايضا----تماما كما فى المساهمة رقم2----
ان شاء الله غدا بعد الانتهاء من اخر امتحان الا وهو الانجليزى----
سوف اوضح اهم الصعوبات التى قابلتنى وقابلت غيرى من الاصدقاء
انتظروا منى ان شاء الله 4 مساهمات توضح ما سأكتبه----
مع ملاحظة---- ان انا سأذكر الاخطاء والعيوب
من اجل ذلك يجب قراءة الخطأ ومن خلاله انفذ الصواب
انتظرووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووونى قريباااااااااااااا
:flwr:
-----------التوقيع----------







فــــاز .......> مَن حياته إنجاز


عدل سابقا من قبل islam right في 11/07/09, 08:59 am عدل 1 مرات
avatar
نور الزمن
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 711
العمر : 26
العمل/الترفيه : الصبر و الصمت
المزاج : الحمد لله
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 04/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف نور الزمن في 02/07/09, 01:12 pm

basmala ----السلام عليكم ورحمة الله وبركاته---امابعد
باذن الله ساوضح لكل الطلبة الجدد --- اللى داخلين اولى--- النظام فى الكلية والمواد بتاع سنة اولى والدكاتره اللى بيدوها
مقدمة----------------------------؟؟؟؟لازم تعرف ان--
1-الكلية نظام منفتح فى العلم غير ال ث ع خالص وانسى خالص مسألة الاختلاط لو عايز ربنا يوفقك واتق الله
2-المذاكرة تخصك انت بس بمعنى انك انت اللى بتمشى نفسك بنفسك
3-انت غير مجبور على---
ا-حضور المحاضرات
ب-شراء الكتب الخاصة بالكلية من خلال القسم بتاع كل مادة
بس لاحظ انت لازم تحضر المحاضرات وبرضك السكاشن اصلها مهمة
جداا وكمان السكاشن عليها درجات
4-حتلاقى اصحابك بيذاكرواا من كتب من جامعة القاهرة وعين شمس واسيوط --انا عن نفسى شوفت كدة وانا بقولك ريح دماغك واشترى كتاب القسم وخلاص واذا تعذر وجود كتاب القسم خليك مع كتب جامعة القاهرة
5-فى حاجة اسمها اسطوانات طبية تعليمية ---عبارة عن شرح صوت وصورة فى الغالب مثل----------------
ا-اسطوانات د/احمد كمال --- فى التشريح
ب- // د/ناجى ------- // الفسيولوجى
ج-// د/رشيد ود/محمد رجب فى الكمياء الحيوية
ملاحظة الاسطوانات دى كلها تخص جامعة القاهرة بس لازم تحط فى الاعتبار ان الطب واحد فى كل الكليات يعنى المناهج هية هية بلغة ال ث ع
6-نسيت اقولكم ان المواد فى سنة اولى 4 ---
ا-مادة اسمها تشريح --- اسمها الطبى anatomy--- يعنى امامك جسم انسان انت بتقوم بتقطيعه نظريااااااا طبعا وليس عمليا
ب-مادة اسمها فسيولوجى --- واسمها الطبى physiology---يعنى علم وظائف الاعضاء يعنى بتشوف وظيفة كل عضو انت قطعته--- طبعاااا نظريا---والعوامل اللى ممكن تاثر فيه
ج- مادة اسمها هستولوجى---واسمها الطبى histology---يعنى علم الانسجة بتشوف خلايا كل عضو انت قطعته وعرفت وظايفه من خلال الميكروسكوب فى المختبر
د-مادة اسمها الكمياء الحيوية ---واسمها الطبى bio---يعنى بتشوف التفاعلات الكميائية التى تتم داخل الخلايا
7-من خلال كدة الطب متصل لازم تكون فى كل المواد ماشى مع المحاضرات
8-لازم تنظم وقتك وطبعا المساهمة اللى قبلى وفرت عليا كتابة اكتر فى هذة المقدمة :nga7: :flwr: :flwr: :flwr: :flwr: :flwr: :flwr: :flwr: :flwr: :nga7:
-----------التوقيع----------







فــــاز .......> مَن حياته إنجاز


عدل سابقا من قبل islam right في 11/07/09, 09:00 am عدل 1 مرات
avatar
نور الزمن
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 711
العمر : 26
العمل/الترفيه : الصبر و الصمت
المزاج : الحمد لله
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 04/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف نور الزمن في 02/07/09, 11:39 pm

basmala ---السلام عليكم ورحمة الله وبركاته---اما بعد
المادة الاولى الا وهى التشريح او الاناتومى
مزايا----
1-مادة سهلة جدا وخاصة لوعندك قدرة تخيلية
2-مادة دكاترها فوق مستوى النقد
3-مادة تحس انها طب وان شاء الله تحبها
عيوب-------------
ا-مادة طويلة جدا 6 كتب لوحدها
ب-مادة من النوع D=المؤثرة من ناحية التقدير لان عليها لوحدها 250
الكتب المشتملة فيها------
1-GENERAL ANATOMY=ويشمل مصطلحات عامة فى التشريح
2-EMBERYOLOGY//// =/////////////////// علم الاجنة
3-UPPER LIMB=ومعناه الطرف العلوى --يعنى الكتف والعضد ---الخ
4-ABDOMEN=ومعناها البطن--برضك بتدرس كل الاعضاء الموجودة بها مثل الكبد
5-PELVIS=ومعناها الحوض----////////////////////////////////// المثانة
6-THORAX=/////// الصدر ---///////////////////////////////// القلب
الاسلوب فى التعامل مع كل كتاب -----

:flwr: 1-GENERAL ANATOMY
عندك التالى كتاب بتاع عين شمس وهو متلاجم بالعربية
////------//////////العلامة الاستاذ الدكتور /عبد الونيس رئيس القسم ---بس هو فيه كلام كتير اوى ومش حتفهمه الا اخر السنة هههه
عندك مذكرة عماد سرحان ودى انا بفضل الله جربتها وهى كويسة اوووى
اخيراااااااا عندك اسطوانة د/مصطفى كمال ولو عرفت تجيب مذكرات الدروس يبقى خير وبركة-- لاخظ الاخيرة دى حتبقى متكررة فى الباقى---
2-GENERAL EMBERYOLOGY
عندك كتاب القسم
: :flwr: عندك كتاب جامعة القاهرة --د/سامح دوس-- بس خليك مع الفسم ولو الاخيرة يبقى احسن واحسن--اقصد الاسطوانة والمذكرات
3-UPPER LIMB
عندك بقى :flwr:
-------------------كتاب القسم مش موجود
-------------------كتاب د/سامح دوس --جميل اوى
-------------------كتاب د/فوزى جاب الله--ممتاز
-------------------فى بقى كتب حتلاقيها مع الزملاء --لا داعى لها---لاحظ انك المطلوب منك تذاكر بس من كتاب واحد --ومش شرط المصدر ايه المهم المعلومة ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
4-ABDOMEN:flwr:
عندك ايضاااااااا
-------------------كتاب القسم د/عصام عيد
-------------------/// د/سامح دوس
-------------------/// د/فوزى جاب الله
-------------------وطبعاااااااا الاخيرة
5-PELVIS:flwr:
عندك ايضااااااااا
------------------كتاب القسم د/سعدية
------------------//// د/سامح--القاهرة--
------------------///// د/فوزى --/////--
------------------والاخيرة
6-THORAX :flwr:
عندك ايضااااااااااااااااا
------------------كتاب القسم للعلامة الاستاذ الدكتور /عبدالونيس الاودن----عيبه انه عايز وقت بس اصله اخر كتاب
------------------كتب القاهرة
----------------------والاخيرة


انت عرفت دلوقتى المادة دى ماشية ازاى مش محتاج تعرف الاخطاء لانها فى الغالب فى كل المواد واحدة تقريبا----يقول المثل الصينى///لاتعطينى سمكة كى اكلها ---ولكن علمنى كبف اصطادهاااااا

والحمدلله :nga7:

-----------التوقيع----------







فــــاز .......> مَن حياته إنجاز


عدل سابقا من قبل islam right في 11/07/09, 09:02 am عدل 1 مرات
avatar
نور الزمن
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 711
العمر : 26
العمل/الترفيه : الصبر و الصمت
المزاج : الحمد لله
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 04/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف نور الزمن في 06/07/09, 08:24 pm

basmala -------
السلاااااااااااااااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته------------امابعد
--------------المادة الثانية---فسيولوجى--PHYSIOLOGY
مزايا----------
1-مادة كويسة اوى
2-الدكاتره نص ونص
--طب درجة اولى-3-
عيوب-------------------
1-كتابين بس كتابين---اكيد فهمت
2-طويلة جداااا
3- مادة فهم ---طبعا دى حاجة كويسة-- بس البعض بيشوفها من عيوبها
الكتب المشتملة---------------------------
1-الكتاب الاول------ ❤ يتكون من
ا--بى لاد-------BLOOD----------------اى الدم
ب- كارديوو---------اى القلب والجهاز الدورى والدموى------CARDIO.V
2-الكتاب الثانى----------- ❤ يتكون من
ا-مقدمة بسيطة عن النقل النشط --------احياء يعنى
ب-تدرس الجهاز العصبى والاعصاب
ج-العضلات والاعصاب والميكانيكية فى العمل
د-باب لوحده -ومن اخطر الابواب -------التنفس---RESPIRATION
---------------الاسلوب فى التعامل مع كل كتاب--------------------
كلا الكتابين----------فى الغالب نفس التعامل
1-خليك مع كتب القسم ----ذلك اولى واحر---ومفبش غيره
2-احضر كل المحاضرات -----واحذر --د/ ع.ت----رئيس القسم بس شرحة عالى
3- الاسطوانات التعليمية الطبية -----عندك
ا-اسطوانه د/ناجى ---------------جامعة القاهرة
ب- اسطوانة د؟سامية---------------//////////بس خليك مع الاولى

-----------التوقيع----------







فــــاز .......> مَن حياته إنجاز


عدل سابقا من قبل islam right في 11/07/09, 09:04 am عدل 1 مرات
avatar
نور الزمن
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 711
العمر : 26
العمل/الترفيه : الصبر و الصمت
المزاج : الحمد لله
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 04/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف نور الزمن في 09/07/09, 09:12 pm

basmala ---------سؤااااااااااااااال واحد
الموضوع ده حيبقى مثبت --ولا ايه -------------علشان ---عدم اضاعة الوقت cry


-----------التوقيع----------







فــــاز .......> مَن حياته إنجاز
avatar
نور الزمن
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 711
العمر : 26
العمل/الترفيه : الصبر و الصمت
المزاج : الحمد لله
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 04/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف Optimistic Doctor في 10/07/09, 02:20 am

يثبت الموضوع

وشكرا على اهتمامك يا دكتور
avatar
Optimistic Doctor
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 1354
العمر : 27
الموقع : www.teb4u.tk
العمل/الترفيه : طبيب ان شاء الله
المزاج : OpT!M!St!C
كيف تعرفت علينا ؟ : Ahlamontada
تاريخ التسجيل : 25/08/2008

http://www.facebook.com/RaMi.Designs http://www.teb4u.tk

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف نور الزمن في 11/07/09, 08:55 am

basmala------------
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته--------------اما بعد
المادة الثالثة ---------هستولوجى ---اى علم الانسجةHISTOLOGY
:flwr: مزايا
1-سهلة
2-مادة رسم--درجة اولى
3-ممتعة
4- مادة من النوع M---MEDIUMفى التاثير فى التقىدير
cry عيوب---------------
1-الكلام فيها كتير اوى -لذا حاول الاخنصار
2-الرسومات ---------يجب فيها مراعاة الدقة جدااااااا ----اى جزء
مش مظبوط ولو فى غاية البساطة تحسب الرسمة خطأ
❤ الكتب المشتملةعليها----------
كتابين-----------
ا- كتاب الشرح---------ويشمل على ما اتذكر 12باب
2- كتاب العملى -----------خاص بالسكاشن --وفى غاية الاهمية لان عليه درجات----وكمان الدكتور بيشوفه فى امتحان الشفوى---ايوه فى حاجة اسمها امتحان شفوى فى اخر العام-وحبقى اتكلم عليها
كيفية التعامل مع الكتابين---------------
1- اولا معاك كتب القسم ومفيش غيرها وخليك معاه
2- فى مذكرات الدروس -عندك -د/حمدى---------- :evil: -بصراحة لم اجربها مطلقاااااااااااااااااا الا فى الكومنتات بتاع الشرائح الميكروسكوبية
3- الاسطوانات الطبية التعليمية- :nga7: ------------عندك
ا-اسطوانة القسم--وهى كويسة
ب-اسطوانة ب 20 جنية-تتبع جامعة القاهرة----------ولها موال كبير -------بتاخد حاجة عاملة زى الكارت ------وبتتصل برقم موجود-------وبعد الاتصال بتاخد ----باس ورد--------مواااااااااااااااال يعنى ---------واتا لم اجربهاااا
ج- احضر جميع المحاضرات-الدكاترة فى غاية الاحترام

-----------التوقيع----------







فــــاز .......> مَن حياته إنجاز
avatar
نور الزمن
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 711
العمر : 26
العمل/الترفيه : الصبر و الصمت
المزاج : الحمد لله
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 04/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف smart doc في 11/07/09, 12:59 pm

بجد مجهود رائع يا دكتور
جعله الله في ميزان حسناتك
avatar
smart doc
 
 

انثى
عدد الرسائل : 1094
العمر : 26
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 11/04/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف نور الزمن في 11/07/09, 03:52 pm

basmala ----------
السلاااااااااااااااااااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته-اما بعد
المادة الرابعة-------------الكيمياء الحيوية---bio--ch..
:flwr: مزايا
1-كويسه-كمياء--------يعنى
2-فيها طب شوىه
3- مادة من النوع M-فى التاثير فى التقدير

cry عيوب-----
1-رسم التركيب الجزيئى للمركبات
2-بس كده
sad الكتب المشتملة-------------
5 كتب ------
كتاب شرح
كتاب عملى
كتاب اسئلة واجابتها-------كتاب شفوى
كتاب الاختيارى-------M.C.Q
كتاب خاص بى-----الDNA
------------------------------'
:doct: كيفية التعامل مع كل كتاب-----------
كتاب العملى -خاص بالسكاشن
كتاب الاختيارى والاسئلة واجابتها---فى الامتحانات الدورية
كتابا الشرح والDNAودول مع المحاضرات
ملاحظة ----------فى مذكرات بتاع الدكتور /حمال قناوى --------كنت بداكر منها------ بس مش كاملة --ربنا يستر------بس بجد فوق الوصف -الكتاب كله كلام دش -زى ما بتقلوا-----------الاسطوانات التعليمية الطبية :nga7: -------
1- عندك-اسطوانة د/رشيد---------القاهرة
2-////////////////////////د/سامية----القاهرة
3-///////////////////////////////////د/محمد رجب
4- انا شايف ان البيو مش محتاج اسطوانات بس محتاج حضور المحاضرات
5- الدكاتره ---------100-------100

ولله الحمد
كنت تسيت-فى مادتين كمان-------لايضافا للمجموع
1-الانجليزى
2- الكمبيوتر---------واستبدلت بدورة ICDL
----------------------------------------------------------------------------قال سيد الخلق ------رسول الله(صلى الله عليه وسلم)--مثل الذى يدل الناس الى الخير ويتسى نفسه كمثل الفتيلة -تضىء للناس وتحرق نفسها------صدق رسول الله
--------------------------------------------------------------------------------------------وماكان هذا الاتذكرة لنفسى -----وما كتبت هو ---هو فى تانية-تقريبا --------وليكن نفعا للطلاب الجدد-----وهذا خيرا فعلته--وهاانا ذا ادلكم عليه--------وشكراااااااااااااااااااااااااا

-----------التوقيع----------







فــــاز .......> مَن حياته إنجاز


عدل سابقا من قبل islam right في 11/07/09, 04:09 pm عدل 1 مرات
avatar
نور الزمن
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 711
العمر : 26
العمل/الترفيه : الصبر و الصمت
المزاج : الحمد لله
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 04/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف نور الزمن في 11/07/09, 03:56 pm

basmala
:akhy:
---------من عين شمس برضك دى -تعطيك صورة افضل
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
if (window.showTocToggle) { var tocShowText = "عرض"; var tocHideText = "إخفاء"; showTocToggle(); }
Introduction



  • أهلاً بيكم يا جماعة فى سنة أولى نورتوا طب عين شمس
  • سنة اولي اول سنة بتحتك فيها بالكلية ،ادخل شوف الموضوع ده لو اول مرة تروح الكية وعاوز تعرف حبة حاجات عنها: [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
  • مشكلة سنة اولى الوحيدة انك تعرف نظام الكلية وتتعود عليه وتتكيف
    على نظام المذاكرة والشرح المختلف أنا عارف ان بلا منازع كلكم أوائل بس
    أنا عايز انبهكم لحاجة مهمة جداً انهى احتفلاتك بسرعة ....... الموضوع
    خلاص انتهى على كده الثانوية مرحلة انتهت و الكلية لا تعترف بمجاميع
    الثانوية و لا مجهودك بتاع الثانوية لكن بتعترف بحاجة وحده بس و هو انك
    بتعملها ايه
  • اللي بيفرق في تقدير سنة اولي النقلة اللي بتعملها ما بين ثانوي
    وكلية والناس اللي بيعرفوا يعملوا النقلة دي بسرعة اكتر فرصتهم انهم
    يجيبوا تقدريات اكتر
  • لازم تعرف كويس جداً ان ميهمكش ابداً ممكن يقعد جنبك و احد جاب 100% فى الثانوية .... أهم حاجة من هيدي للكلية
  • حبيت بس اذكركم بالمقدمة دية لأن الإعداد النفسى مهم و أساسى
سنة اولي فيها 4 مواد رئيسية و مادتين فرعيتين او صغيرين



  • مادتان فرعيتان :


  1. English ، المادة دي فى المجموع وبتأثر جامد جداً فى الترتيب لو عايز امتياز
  2. حقوق الانسان

المحاضرات:



  • الدفعة هتتقسم 3 مجموعات أ ، ب ، ج
  • كل مجموعة هتاخد محاضراتها في وقت مخصوص ليها وبعديها المجموعة التانية وبعديها المجموعة التالتة وهكذا
  • بحيث المادة الواحدة محاضراتها هتتعاد 3 مرات في اليوم
  • المحاضرات بتتشرح في مدرج المحلاوي او في المبنى الجديد حسب جدولك
  • عدد الطلبة في المحاضرة هيتراوح مابين 400 ال 600 بس متقلقش لان
    مش كل الناس بيحضروا المحاضرات زي ما هتلاحظ ( وده غلط تماما ) يعني
    هتلاقي العدد في المحاضرة مناسب جدا .

اعمل ايه في الاول وازاكر ازاي ؟



  • نبدأ اعمل ايه :-


  1. هتحضر محضرات أولى فى الكلية و ده اساسى علشان كلنا " اقصد تانية كمان " عايزين نعرف فكر رؤساء الأقسام
  2. الكتب اللى هيقولوا عليها رؤساء الأقساء تجبها " السمع و الطاعة " لأن فى الغالب هى اللى هتذاكر منها من الآخر.

غالبا دلوقتي بقى في كتاب قسم لكل المواد وده هو اللي بيقولوا عليه
و هيقولوا في اول السنة أسامي مراجع كبيرة كدة أو text book متقلقش
دي مش هتشتريها دي موجودة في المكتبة لو في نقطة مفهمتهاش او عاوز تعرف
عنها أكتر


  • نيجي بقى اذاكر ازاى:

تجاوز موضوع ان المصطلحات غريبة و مش قادر تترجم و كده كل ده كلام
فاااارغ بمعنى الكلمة .....في قاموس مصطلحات طبيه موجود في مكتبه المنار
هتعتمد عليه لفترة بسيطه جدا وبعدين هتلاقي نفسك اتعودت عالمصطلحات من
تكرارها لدرجه انك مش هتهتم تعرف المعني العربي ليها
الصعوبة في الترجمة هتفضل معاك اول اسبوعين تلاتة وبعد كدا هتنسجم تماما مع اللغة الانجليزية ...
وانت بتذاكر مش المهم انك تحفظ حاجة بالكلمة زي ثانوية عامة
احسن طريقة تفهمها وتحفظها حفظ بسيط ( مش نصي )

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



  • [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] ده علم وظائف الاعضاء شبه الأحياء كده بتاعت الثانوية بس بدون لا اميبا و حشرة ذبابة فاكهة و لا الحاجات دي كلها.
  • بيشرحلك كل جهاز في جسم الانسان بيشتغل ازاي.
  • اكتر مادة هتحسسك انك دكتور بجد علشان هتفهم فيها اوي.
  • الماده حجمها كبير تاني اكبر حجم بعد التشريح.

علشان تعرف تفاصيل كل العناوين اللي تحت افتح دي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]



  • السيناريو الدراسي

اكبر مادة هتعيشوا فيه و نصيحة هى حلوة و شيقة.... بس و حياتك متغرقش
فيها فى مواد تانية مهمة برد هى عليها 250 بس معلش برده تعرف تجيب درجات
فيه بإذن الله


  • القسم


  • توزيع الدرجات و الإمتحانات


  • الكتب ومصادر الدراسة


  • المناهج-chapters


  • العملى


  • الدروس


  • المذاكرة


  • المحاضرات

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] , تشريح او تركيب الجسم .. مش هتاخد وظيفة الاعضاء .. هتاخد تركيب الاعضاء .. وعلاقتها ببعضيتها ايه
علشان تعرف تفاصيل كل العناوين اللي تحت افتح دي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


  • القسم


  • توزيع الدرجات و الامتحانات


  • الكتب ومصادر الدراسة

Chapters*


  • المحاضرات


  • العملي / sections


  • الدروس


  • المذاكرة


  • السيناريو الدراسي

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] يعني علم الأنسجة و الخلية وحدة الجسم بتاعت ثانوي
علشان تعرف تفاصيل كل العناوين اللي تحت افتح دي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


  • القسم


  • توزيع الدرجات


  • الكتب ومصادر الدراسة


  • المناهج /chapters


  • المحاضرات


  • العملي


  • الدروس


  • المذاكرة

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
او الكيمياء الحيوية هي المادة التانية فى مواد الوظيفة Function بعد
الفسيولوجى
وبيو اولى زى ما يكون مجرد تعريفات للمركبات اللى جوه الجسم ... بتتكون من
ايه وبتتصنع ازاى وخواصها ايه ... عشان لما تدخل تانية تبقى مؤهل انك تدرس
طريقة عملها فى الجسم وازاى بيعملها metabolism عشان يقدر يستفيد منها
علشان تعرف تفاصيل كل العناوين اللي تحت افتح دي [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]


  • القسم


  • توزيع الدرجات


  • الكتب ومصادر الدراسة


  • المناهج-chapters


  • المحاضرات


  • العملي


  • الدروس


  • المذاكرة

Computer



  • تم الغاء مادة Computer بدايه من العام الجامعي 2008-2009
  • و تقرر عدم منح درجه بكالريوس الطب والجراحه من جامعه عين شمس الا بعد تقديم مايثبت اجتياز الطالب للرخصه الدولي لقياده الكمبيوتر [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] او مايقابلها من الشهادات الاخري

English


في المنهج اللي بيشرحوا د . عبد الله وهو دكتور من كلية ألسن
هدفة يعرفك الفرق بين معاني الكلماات اللي بتكون شبه بعض في العربي و استخدام كل واحدة
و كمان يأهلك لامتحان التوفل
الكورس بيتاخد في 6 محاضرات كحد أدنى
له كتابين واحد لل American English والتاني لل British English


  • المادة ب 50درجة و بتضاف للمجموع

متشغلش بالك بالانجليزي خالص
لان في اخر السنة الدكتور بيحددلك الاسئلة المهمة اللي تذاكرها وبتيجي بنصها في الامتحان
مفيش حاجة بتيجي من برة الكتاب ولا من برة الحاجات اللي الدكتور قال عليها ..

حقوق الانسان:


ستبدأ يوم الأربعاء الموافق 25\2\2009 للمجموعات الثلاثة و لمدة أربع أسابيع
من الساعة 7 الى الساعة 8 في مدرج المحلاوي


  • بناخد فيها الحقوق العامة للانسان و حقوق الطفل وحقوق المريض و حقوق الطالب


  • في ملزمة ليها في أوسكار و في نسختين واحدة عربي و التانية انجليزي


  • مبتتضافش للمجموع بس فيها نججاج و سقوط


  • بس مبتعدش السنة علشاناها لو منجحتش فيها _لا قدر الله_ هتتطلع هي معاك سنة تانية

ولو برضو لاقدر الله منجحتش فيها تطلع معاك تالتة وهكذا لحد متنجح فيها

-----------التوقيع----------







فــــاز .......> مَن حياته إنجاز
avatar
نور الزمن
 
 

ذكر
عدد الرسائل : 711
العمر : 26
العمل/الترفيه : الصبر و الصمت
المزاج : الحمد لله
كيف تعرفت علينا ؟ : Friends
تاريخ التسجيل : 04/05/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف dr_star111 في 11/07/09, 04:33 pm

ولله الحمد محضرتش ولا سكشن ولا محاضرة النص التانى وربنا يستر فى النتيجة :doct:

dr_star111
عضو مطــــــــرود
عضو مطــــــــرود

ذكر
عدد الرسائل : 149
العمر : 27
العمل/الترفيه : دكتور غامض
المزاج : فى النازااااااااااااااااااااااااال
تاريخ التسجيل : 25/02/2009

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: كل اولى اللي رايحين تانية... اتفضلوا ثواني

مُساهمة من طرف beauty rose في 17/09/10, 04:56 pm

بجد هو موضوع كويس جدا بس انا شايفه ان ده كتير اووووووووووووووووى على سنة اولى لانهم مش عارفين ايه المواد كلها ولازم نسهل المضوع اكتر من كده
avatar
beauty rose
 
 

انثى
عدد الرسائل : 9
العمر : 26
المزاج : حزينة
تاريخ التسجيل : 16/09/2010

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى